• Jeugd - Preventie - "Roken? Waarom zou je!" (1989, 1990, 1991 (deel I) en 1992, 1993, 1994 (deel II) )
  • Jeugd - Preventie - "Roken? Waarom zou je!" (1989, 1990, 1991 (deel I) en 1992, 1993, 1994 (deel II) )
  • Jeugd - Preventie - "Roken? Waarom zou je!" (1989, 1990, 1991 (deel I) en 1992, 1993, 1994 (deel II) )
  • Jeugd - Preventie - "Roken? Waarom zou je!" (1989, 1990, 1991 (deel I) en 1992, 1993, 1994 (deel II) )
  • Jeugd - Preventie - "Roken? Waarom zou je!" (1989, 1990, 1991 (deel I) en 1992, 1993, 1994 (deel II) )

Jeugd - Preventie - "Roken? Waarom zou je!" (1989, 1990, 1991 (deel I) en 1992, 1993, 1994 (deel II) )

Onderwerp: Preventie roken

Doel: Boodschap overbrengen dat je er pas bij hoort als je niet rookt, want dan ben je avontuurlijk en vertoon je een volwassen gedrag. Het ondergraven van al die ‘positieve’ beelden/imago’s die gekoppeld zijn/worden aan het roken en waarmee jongeren vrijwel dagelijks en vrijwel overal  worden geconfronteerd.
Doelgroep: 12- t/m 17-jarigen uit het lager beroepsonderwijs en het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs
Middelen: Poster, advertentie, advertorial, brochure, magazine, t-shirt, sticker, abri’s, rook-nietsjek

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: Wiebing MA, Baan B, Stegeman HW. Verslag en evaluatie van de jongerencampagne ‘Roken… waarom zou je?’ 1989-1991. Den Haag, STIVORO, 1993.
Budget: 305.300, 264.000, 308.800, 221.000, 637.627 gulden
Bron: Jaarverslag 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994

* Opmerkelijk: Voor het eerst voert STIVORO een zg. no campaign campaign, een campagne die niet te herkennen is aan een uiting, maar sterk verschillende uitingen een centraal thema dragen. Het centrale thema is de vermeende aantrekkelijkheid van de roker oftewel aantrekkelijk zijn versus de schijnaantrekkelijkheid van roken . Zo kunnen verschillende segmenten binnen de doelgroep beter worden bediend, uitingen blijven opvallend en je kunt flexibeler op actuele ontwikkelingen inhaken.    

Voor het eerst in het bestaan van STIVORO werd in 1989 buitenreclame ingezet, namelijk abrireclame: Wat ik een lekker stuk vind? Een meid die niet rookt.

STIVORO ontving, dat was ook betrekkelijk nieuw, voor het eerst een aantal negatieve reacties op deze publicaties. En dan ging het om het discriminatoire karakter van de tekst: een meid noem je geen lekker stuk. Ook was een klacht ingediend bij de RCC: alsof alleen meisjes niet zouden mogen roken… Er was echter ook een jongensversie. De RCC stelde overigens STIVORO beide keren in het gelijk. STIVORO heeft toen wel besloten de campagne richting het onderwijs enige tijd stil te leggen. De doelgroep zelf was uiterst positief over het materiaal.   

In 1990 ontving STIVORO voor zijn jongerencampagnes een onderscheiding van de WHO.