Campagnes over stoppen met roken

STIVORO heeft van 1983 tot en met 2011 in opdracht van het Astma Fonds (tegenwoordig Longfonds), KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting en VWS 17 massamediale campagnes gevoerd rond stoppen met roken. De invalshoek van de campagnes varieerde van het overbrengen van de risico’s van roken aan risicogroepen (‘Goed – Fout – Goedfout’) tot het informeren over de invoering van de vergoeding van stopondersteuning (‘Echt stoppen met roken kan met de juiste hulp’). De campagnes waren veelal gericht op het vergroten van het succes van spontane stoppogingen, het vergroten van het aantal stoppers en het vergroten van de intentie om te stoppen met roken. In deze periode zijn vier keer omvangrijke campagnes uitgevoerd. De laatste vond plaats in 2008 met ‘In iedere roker zit een stopper’ rond de invoering van de rookvrije horeca. Het resultaat van deze campagne was dat 1,1 tot 1,4 miljoen rokers stopten en naar schatting 25% van hen waren na een jaar nog steeds gestopt.