• Lichte sigaretten vallen zwaar tegen

Lichte sigaretten vallen zwaar tegen

Campagnejaar: 1986
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Kennis omtrent de schade van de zg. gezonde lichte sigaretten verhogen
Doelgroep: Dissonante rokers
Middelen: Advertentie, brochure

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek:  –
Budget: 384.621 gulden
Bron: Jaarverslag 1986

*Opmerkelijk:
Bij aanbieding van de advertenties aan de uitgevers weigerden aanvankelijk alle uitgevers deze te plaatsen. De reden was de angst van de uitgever de belangen van de tabaksindustrie als grote adverteerder te schaden. Tegelijkertijd was er een lobby gaande van de overkoepelende organisatie van uitgevers (NOTU) bij de Tweede Kamerleden om geen beperkende maatregelen voor de reclame van de tabaksindustrie op te nemen in de Tabakswet. Na een lobby van STIVORO bij de NOTU hebben uiteindelijk alle uitgevers de advertenties wel geplaatst. Het argument van STIVORO was dat hun actie niet strookte met hun vrijheid van meningsuiting.